top of page

Israeli Sociology

על רקע הימשכותם של המעשים הבלתי אנושיים שמבצעת ישראל בעזה – ובהם הרג יומיומי של חפים מפשע, הרס שיטתי של בתים ותשתיות, הרעבה ומניעת שירותי חיים בסיסיים מאוכלוסייה אזרחית – הולכת ונשחקת יכולתנו להחזיק בסיפור המסגרת של תגובה הכרחית לשבעה באוקטובר. כתב העת סוציולוגיה ישראלית פותח מדור מיוחד ומקוון של מסות קצרות שייכתבו בזמן אמת על החברה הישראלית בשעה זו ויעסקו בשאלה כיצד הפכנו לחברה שמאפשרת השמדה שיטתית ומסיטה את מבטה מהזוועות שמייצרים בשמה.


הנושאים לכתיבה כוללים, בין השאר, את הסוגיות הבאות:

  • הגורמים החברתיים המאפשרים את המשך המדיניות בעזה

  • השפעות המלחמה על החברה הישראלית והפלסטינית

  • השפעת המלחמה על שדות הפעולה האזרחיים ועל השפה הפוליטית בישראל

  • הגבול בין מקרבן לקורבן

  • האופן שבו המלחמה בעזה מעצבת את תפיסת הזהות הלאומית, והאופן שבו שינויים בתפיסת הזהות הלאומית מאפשרים את המשך המלחמה בעזה

  • אופני ההתמודדות של אנשים עם מעשים ומדיניות שמבוצעים בשם קהילתם אך נוגדים את תפיסותיהם ואת ערכי היסוד של קהילה זו.

כדי לאפשר דיון סוציולוגי בזמן אמת, ייפתח באתר כתב העת מדור מיוחד ובו יתפרסמו באופן שוטף המסות שיתקבלו, ללא תלות בגיליונות הדו-שנתיים של סוציולוגיה ישראלית. המסות יהיו בנות 2,000–3,000 מילה (כולל רשימת מקורות והערות שוליים), ויציגו תצפיות ותובנות סוציולוגיות על היבטים שונים של המצב. המטרה היא חיבורים קצרים אך מקצועיים – מעניינים מבחינה סוציולוגית, אמינים מבחינה אמפירית, ובעלי עומק מקצועי מהסוג שקוראי כתב העת יעריכו ויתקשו למצוא במקורות אחרים.

את המסות יש לשלוח למייל: socis@tauex.tau.ac.il 

********************

20.08.2025

הקול הקורא שהוצאנו, תחת הכותרת ״מבטים על החברה הישראלית בשעה זו: בין סוציולוגיה של מלחמה לסוציולוגיה של טיהור אתני והשמדה״, גרר מגוון תגובות. ברצוננו להתייחס כאן לתגובות הביקורתיות. עיקר הביקורת היא על כך שהק״ק מניח מראש את טבעו האמפירי והמוסרי של המצב בעזה - למרות שיש ויכוח על מה שמתחולל שם - ועל כן מנכר סוציולוגים שמסתייגים מן הביקורת הפוליטית המשתמעת מן הכותרת, ומגביל את האפשרות לדיון מתוך מגוון רחב של נקודות מבט.

נפתח ונאמר כי אנו מתייחסים בכובד ראש לביקורת אך היא מעלה עבורנו דילמה. מאחר שמדובר בכתב העת המוביל של הפרופסיה הסוציולוגית בשפה העברית, יש לנו מחויבות ליצור מרחב של שיח שבתוכו כל חברי הקהילה הסוציולוגית בישראל — או רבים ככל האפשר — ירגישו בנוח להשתתף בו. לפי ההיגיון הזה, על כתב עת למשוך את הק״ק בגלל האפקט המפלג שלו, או לנסח אותו מחדש בצורה  שתתייחס באופן פתוח למצב בעזה.

 

מצד שני, השמירה על קונצנזוס לא יכולה להיות ערך עליון של כתב עת מדעי, משום שהיא עלולה להתנגש עם האתוס המדעי של רדיפת אמת , כולל אמת שאינה פופולרית ומעוררת מחלוקת.  לסוציולוגיה בפרט יש חובה מקצועית להישיר מבט  מפוקח ונטול מורא אל המציאות החברתית ולראות מבעד למובן מאליו הקולקטיבי. חובה זו מקבלת משנה חשיבות כאשר המציאות החברתית היא קרובה לבית – רגשית, תרבותית, חברתית ופוליטית – וכאשר זו מציאות מדממת.

 

אנו מודעים שמילים הפכו למוקש, במיוחד כאשר הן יושבות על מטען רגשי, היסטורי וזהותי עמוק. במציאות שנוצרה בעקבות הטבח של החמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה הטוטאלית בעזה הגובה מחיר יקר בחיי אדם ובחוסן האישי וכללי, השפה - בעיקר זו הרשמית - הפכה גם למסך עשן מתעתע ומערפל.

השימוש במושגים נוקבים ומעוררי מחלוקת תמיד אפשר לסוציולוגיה לייצר פרספקטיבה ייחודית הרואה מעבר לאמיתות הממוסדות על החיים החברתיים. בעת הזאת, השימוש במושגים מסוג זה ובעיקר הדיון החברתי שמתאפשר דרכם, אינם לוקסוס אינטלקטואלי אלא משימה חיונית המשליכה על תפקידה הציבורי של הסוציולוגיה. 

לגופו של העניין הנוכחי, ההזמנה של הקול קורא לחקירה סוציולוגית סביב מקורותיהם, משמעותם והשלכותיהם החברתיים של התהליכים אשר הפכו את התגובה הצבאית לטבח ה-7 באוקטובר למלחמה טוטלית בחברה האזרחית בעזה נראית לנו מחויבות המציאות. איננו שוגים באשליה שנוכל לבסס פה את הולמות המושג "טיהור אתני" וודאי איננו מניחים שהמושג מוסכם על כולם. אבל נזכיר כמה נתוני רקע שהופכים את השאלות שהקול קורא מציב לראויות ומחייבות חקירה סוציולוגית:

 

  • גילויי דעת של שרים רבים בממשלה, ואף של ראש הממשלה, על הרצון להגלות את תושבי עזה

  • סקרי דעת קהל לפיהם רוב היהודים בישראל אינם מוטרדים מהדיווחים על הסבל והרעב של הפלסטינים בעזה ותומכים בטרנספר של תושבי עזה

  • צילומי אוויר של ממדי ההרס של בתים ותשתיות אזרחיות ברצועת עזה

  • הנסת רוב האוכלוסייה האזרחית של עזה אל תוך שטח קטן עד להודעה חדשה

  • דיווחים צולבים על רעב המוני ועל הרג מתמשך של אזרחים

  • האיסור המתמשך של ישראל לאפשר כניסת עיתונאים לעזה

  • כוונות מוצהרות של הממשלה להרחיב את שטח הכיבוש הישראלי  

 

אומרים שיחד עם האלימות באה השתיקה. מאז הטבח של 7 באוקטובר, עצמת האלימות והשנאה נטלו מחלק גדול מאיתנו האפשרות ואף הרצון להשמיע קול סוציולוגי המייצר מרחק מפרה בין המבט האנליטי לתהפוכות הדרמטיות בתוכן אנו חיים. יחד עם האלימות והשנאה באו גם הסבל והכאב אלא שבמקום שהם יפתחו מקום לדיון ורפלקסיה, נדמה כי הם  מייצרים פלגנות והיררכיות מוסריות בין סבל "ראוי" ו"בלתי ראוי" לדיון. הדיון בסבל האוכלוסייה העזתית, סבל שאנחנו כישראלים גם אחראים על קיומו, הפך לטאבו ומסמן של בגידה. 

אנחנו מזמינים סוציולוגים וסוציולוגיות בישראל לא לדבוק בטאבו, ותחת זאת להפנות מבט סוציולוגי חד ואמיץ אל מה שמתרחש בעזה, ואל הגורמים והתהליכים החברתיים שבשורש התרחשויות אלה. למותר לציין שאנו מזמינים שימוש חופשי במושגים, תיאוריות ונקודות מבט, כולל כאלה שאינן מקבלות את הפרשנות שהניעה את הקול הקורא. המטרה היא לייצר ביחד הבנה סוציולוגית, ואדרבא מתוך פולמוס, של אירוע שלכל הפחות אפשר להגיד עליו שהוא משמעותי מבחינה סוציולוגית, ומחייב התייחסות.

 

Israeli Sociology

כתב העת "סוציולוגיה ישראלית" מקדיש גיליון מיוחד שיעסוק ביחסי הגומלין שבין מדע, טכנולוגיה וחברה. גיליון זה פתוח למאמרים המבוססים על גישות רב תחומיות המשלבות היסטוריה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה עם התחום של מדע, טכנולוגיה וחברה והממחישים את הרלוונטיות של שדה זה לחקר החברה בישראל/פלסטין.
 

שדה הידע המכונה ״מדע, טכנולוגיה וחברה״ (Science and technology Studies, STS) התפתח בשנות השבעים של המאה הקודמת מתוך ביקורת אפיסטמולוגית, היסטורית וחברתית על תפישת הידע המדעי והטכנולוגי כתוצר של תהליכי חשיבה רציונליים ואובייקטיביים המקדמים את הידע וההבנה של העולם לטובת האנושות כולה. מספר התפתחויות היסטוריות ומושגיות בשנות השישים בעיקר תרמו לשינוי התפישה המסורתית של המדע: א. גישות חדשות בפילוסופיה של הלשון ובלוגיקה ערערו את החשיבה הפוזיטיביסטית אודות הידע המדעי כאוניברסלי שאינו תלוי בזמן ומקום. ב. ספרו פורץ הדרך של תומס קון, אשר הראה שהידע המדעי מתפתח תוך כדי מעבר בין פרדיגמות מתחרות, השפיע רבות על הוגים בשדה זה. ג. תנועות חברתיות של קבוצות מגוונות התגבשו בשנות השישים במחאה על החימוש הגרעיני, צרכנות מואצת והתפתחויות טכנולוגיות אשר גרמו לפגיעות חמורות בסביבה האקולוגית. ד. באותן שנים, התארגנות של נשים, מיעוטים אתניים וגזעיים, להטב"ק ועוד חשפה את האופנים בהם המדע והטכנולוגיה מכוננים על ידי נקודת המבט של הקבוצות השולטות בתהליך ייצורם, ומשקפים את השקפת עולמם ואת האינטרסים שלהם. כתוצאה מתהליכים אלו התפתח תחום המחקר הבינתחמי המכונה ״לימודי מדע״ (מאוחר יותר ״לימודי מדע וטכנולוגיה״ Science and Technology Studies), הבוחן את המדע כמוסד מרכזי המכונן היבטים רבים של העולם בן-זמננו, ונשען על מספר הנחות יסוד ייחודיות:

  • עיקרון הסימטריה: חקר המדע והטכנולוגיה צריך לעסוק לא רק בידע המקובל כנכון בעיני העוסקים בתחום מסוים, אלא גם בידע שנדחה על-ידם כשגוי ולא נכון. יש להציע הסברים סיבתיים מאותו הסוג הן עבור טענות הנחשבות אמיתיות והן עבור טענות הנחשבות לשקריות. משמעות עיקרון הסימטריה היא שהסברים חברתיים, משמשים לא רק להבנת נסיבות חיצוניות שהובילו לתיאוריות שגויות, אלא גם להסבר תיאוריות המקובלות עלינו כתקפות. גישה זו רואה בלמידת מחלוקות במדע וטכנולוגיה כדרך המאפשרת לבחון היווצרותו של ידע מבלי להניח א-פריורית את תקפותן של טענות אלה או אחרות.

  • מצביות (Situated knowledge): כל ידע מדעי וטכנולוגי נוצר בזמן ומקום מסויימים, ולפיכך הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מהמבנה החברתי, מהתרבות ומהתנאים המטריאליים בהם הוא מכונן. כדי לחקור גופי ידע, קטגוריות מושגיות, תיאוריות מדעיות ומכשור מדעי וטכנולוגי עלינו לעגנם בזמן ובמקום שבהם הם נוצרים ולפרק את הבנייתם כטבעיים והכרחיים.

  • עיקרון הייצור המשותף (co-production): כדי להבין את התפתחות המדע והטכנולוגיה יש לבחון את התפקיד של מוסדות החוק, הפוליטיקה והמדינה בעיצובם, ולהיפך, אי אפשר להבין את התופעות החברתיות והפוליטיות או את התפתחות סוגי משטרים במדינות שונות מבלי לבחון את תפקיד המדע והטכנולוגיה בהתהוותם. הטענה היא שהסדר המדעי והסדר הפוליטי מעורבים זה בזה ומבנים זה את זה בו-זמנית. ידע, מומחיות, פרקטיקות טכניות ואובייקטים מטריאליים, כולם משמרים את המתח בין הסדר המדעי-רציונלי לבין הסדר הפוליטי-ערכי.  

המחקר והדיון בתהליכים חברתיים של ייצור ידע מדעי וטכנולוגי העשירו את מדעי החברה והרוח במושגים חדשים כמו: עבודת גבול, אמינות (credibility), שחקנים לא-אנושיים (non-humans), היברידים ותהליכי טיהור, ארטיפקטים, ידע מקומי וידע ניבי (vernacular knowledge), מבחני עוצמה (trials of strength), מרכזי חישוב (centres of calculation), מכשירי קידוד (inscription devices), כלי-מוביל קבועים (immutable mobiles) ונקודת מעבר הכרחית (obligatory passage point).

 
הכתיבה החדשה על מדע וטכנולוגיה תרמה גם תובנות חשובות לדיונים על רשתות חברתיות, תהליכי סטנדרטיזציה, סיווג וכימות, פרפורמטיביות, מערכות תשתית, קהילות פרקטיקה, גלובליזציה, יחסי מרכז-פריפריה ומעבר של ידע ממקום למקום (travel of knowledge), מאפייניהם של טכנולוגיות מפציעות (emergent technologies), המשמעות של אובייקטיביות, תרבות חומרית, מצביות (situatedness) ואפילו על  מהות ״החברתי״ (the social)  והקשר בין "טבע" ל"חברה". 


ישראל נמצאת בחזית של ייצור ידע בתחומים שונים ובפיתוח של טכנולוגיות חדשניות, והשילוב של התפתחויות אלו במבנים החברתיים והתרבותיים הייחודיים של ישראל מבטיח כר פורה למחקר STS. להלן מספר דוגמאות לשאלות וסוגיות אפשריות בהצטלבות שבין סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ו-STS.  נשמח לקבל גם מאמרים בנושאים אחרים העוסקים במפגש בינתחומי זה.

  • סוגיות מושגיות: האם ניתן להחליף מושגים סוציולוגיים בסיסיים במושגים מעולם ה-STS תוך כדי שמירה על הרלוונטיות של הזמן והמקום בישראל? למשל, כיצד, השימוש במושגים מעולם ה-STS מעמיק את ההבנה של סוכנות, כוח ואינטרס? האם אפשר להחליף את התפיסה הדיכוטומית של מרכז ופריפריה במונחים של זרימת ידע ופרקטיקות או להחליף אותה בתפיסה אזורית (רג׳יונליזם) בהקשר הגלובלי והמקומי?

  • מעקב אחר אזרחים: בישראל יש תעשייה מפותחת ביותר של טכנולוגיות דיגיטליות לניטור ופיקוח אזרחים (surveillance), כשהפיתוח המקומי נמכר בכל העולם. התפתחות זו מעלה שאלות כמו: כיצד המדינה וגורמים פרטיים משתמשים בטכנולוגיות אלו למעקב אזרחי, כלכלי ובטחוני?  מהם המאפיינים של המעורבות של ישראלים ביישומים של טכנולוגיות אלו בחו"ל? איך השתמשו בטכנולוגיות אלו בתקופת הקורונה, ובאיזו מידה ממשיכים להשתמש בהן כיום למטרות אחרות?

  • טכנולוגיות מגיחות: מהם יחסי הייצור המשותף (co-production)  בין טכנולוגיות מגיחות כגון ביג-דאטה, אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה עם הסביבה החברתית, הפוליטית והתרבותית? האם יתכן שמחקרים על טכנולוגיות אלו עוברים סטריליזציה וא-היסטוריזציה של סוגיות פוליטיות בהקשר של שינוי טכנולוגי? מהן ההשפעות של השימוש בבינה מלאכותית  ככלי של ניהול משאבי אנוש בתאגידים ובארגונים ציבוריים גדולים על מבנה הארגון, פרקטיקות ניהול והסובייקט הארגוני?

  • מאגרי מידע לאומיים: אלו מאגרים קיימים? מהי ההיסטוריה והסוציולוגיה של הקמתם ותהליכי החקיקה ביחס אליהם, ולמה הם משמשים? 

  • מדידה: מי מודד בישראל אנשים, סחורות, דברים, מחלות, התנהגויות וביצועים ברמה הלאומית והמקומית? מי ומה אינם נספרים, ומהן ההשלכות של ספירות ומדידות אלו? 

  • אקולוגיה וסביבה: שדה זה הפך בעשורים האחרונים לדיסציפלינה בינתחומית עשירה. הסוגיות האפשריות הן רבות וכוללות היבטים של ניגוד אינטרסים בין הון, מדע ופוליטיקה, הכחדה, רגולציה מקומית, סטנדרטים מקומיים ואינדיקטורים בינלאומיים הקשורים לאקולוגיה וסביבה וצמיחה של קטגוריות סביבתיות. כיצד סוגיות אלה באות לידי ביטוי בהקשר של החברה בישראל/פלסטין. 

  • חוק ומשפט: השילוב של טכנולוגיות חדשות יוצר בעיות שונות הדורשות רגולציה על-ידי החוק, התפתחות הקוראת לשילוב של STS בתוך התחום של משפט וחברה (Law and Social Studies). הצטלבות תחומים אלה מציעה הבנה מורכבת יותר של תחומי פעולה כמו פיטונט (patenting), רגולציות ממשלתיות של טכנולוגיות וחומרים עם פוטנציאל של סיכון, רגולציות המגדירות תנאים לצמיחתה של טכנולוגיה חדשה ושל היחסים בין מדענים וידע מדעי בסביבה ממשלתית ותאגידית. 

  • רפואה: ישראל נמצאת בחזית של פיתוח טכנולוגיות רפואיות שונות הנוסעות (travel) בין ישראל לעולם מסיבות הקשורות גם לרגולציה, דיפלומטיה, אינטרסים כלכליים והגירה של מטפלים ומטופלים. דוגמא לשאלות מעניינות בתחום: איך נקבעים סטנדרטים אתיים שמאפשרים או מגבילים את השימוש בטכנולוגיות אלו? איך פערים בפיקוח המדינתי משפיעים על המיקומים הגלובליים בהם מיושם ידע שפותח בישראל? כיצד המרכזיות של ישראל בתיירות רפואית משפיעה על השירותים הניתנים לתושבי ישראל? כיצד המבנה המוסדי הייחודי של מערכת הרפואה בישראל – קופות החולים ושייכות בתי החולים -  משפיע על הקליטה של טכנולוגיות וצורות טיפול חדשות?

 

כאמור, אלו רק שאלות הממחישות את הכיוונים התיאורטיים להם אנו מצפים במאמרים לגיליון המיוחד.

 

הנחיות להגשת כתב יד לשיפוט:

  1. הנחיות מפורטות להגשת כתב יד לשיפוט בכתב העת סוציולוגיה ישראלית מופיעות באתר כתב העת (או בקישור כאן).

  2. הגשת מאמרים לשיפוט עבור הגיליון המיוחד תתבצע עד ה-1 במאי 2025. אנו מזמינים/ות את החוקרים/ות לשלוח כתבי יד לפי ההנחיות המפורטות על מנת להשתתף בגיליון המיוחד.

  3. יש להגיש את כתב היד באמצעות הדוא"ל, לכתובת: socis@tauex.tau.ac.il

 

בברכה, העורכים/ות-אורחים/ות של הגיליון המיוחד:

ענת לייבלר, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן | Anat.leibler@biu.ac.il

יובל יונאי, המחלקה לסוציולוגיה אוניברסיטת חיפה | yyonay@soc.haifa.ac.il

Israeli Sociology

Founded in 1998, Israeli Sociology is published in Hebrew twice a year. The journal serves as a platform for local research that maintains a dialogue with sociological scholarship around the world. The journal invites manuscripts from a variety of theoretical and methodological approaches, in line with the heterogeneity of the discipline. The journal also includes an extensive book-review section that offers a wide-range view of the Israeli social science scene.

 

Israeli Sociology was founded by the Department of Sociology and Anthropology at Tel-Aviv University and is supported by the Institute for Social Research (established by the Department of Sociology and Anthropology at Tel Aviv University), by the David Horowitz Institute for Social and Economic Research and by the Israeli Sociological Society.

The table of contents and the abstracts of the articles are also available in English in all issues, and in Arabic starting from Issue 19(1). Click here to read.

Editor-in-Chief: Prof. Alexandra Kalev
Book Review Editor: Dr. Tom Pessah
Editorial Assistant: Dana Shay

Editing: Lidar Artzi

Arabic translation: Maktoob - The Arabic-Hebrew Translators' Forum

Layout: Judith Sternberg

 

 

Board Members:

Avihu Shoshana, Areej Sabbagh-Khoury, Erica Weiss, Gil Eyal, Gili Drori, Galit Ayalon, Hadas Mendel, Yehuda Shenhav, Isaac Sasson, Yariv Feniger, Nitza Berkovitch, Nissim Leon, Adi Moreno

Board Members Assistants:

Aviv Liberman, Agate Krauss, Ofir Sheffer, Eyal Erlich, Efrat Gazit, Arees Bishara, Loaay Wattad, Loda Garmash, Liora Eldas, Mariela Yabo, Noa Zarka, Amir Segal, Fadwa Aftema, Shvat Eilat

Israeli Sociology - A Journal for the Study of Society in Israel

Editors-in-Chief
 Prof. Adriana Kemp, Dr. Talia Shiff, Dr. Rami Kaplan


Book Review Editor
Yaniv Ron-El


Conversations About Books Editor
Yehouda Shenhav-Shahrabani


Editorial Assistant
Dana Shay

Department of Sociology and Anthropology,
The Gershon Gordon Faculty of Social Sciences, Tel Aviv University
Tel Aviv-Yafo, PO Box 39040, zip code 6139001
ISSN: 1565-1495
Phone: 03-640896
Email: socis@tauex.tau.ac.il | israelisoc@gmail.com

1200px-Facebook_f_logo_(2019).svg.png

© All rights reserved to Israeli Sociology

bottom of page